sYuKiShAk

sYuKiShAk
Masih Jauhkah Perjalanan ini???

Friday, December 31, 2010

PIAGAM 2009 beri pengalaman sebagai seorang GURU..


Pelan Integrasi Antara Guru Awalan Malaysia (PIAGAM) memberi suatu pengalaman yang baru untuk bergelar seorang guru. Program ini dijalankan selama 7 hari untuk memberi peluang dan pendedahan kepada para pelajar IPT yang mengikuti Program Pendidikan. Antara pengalaman yang diperolehi oleh peserta program ialah dalam mendalami kehidupan masyarakat luar bandar dan hala tuju sebenar realiti seorang guru. Selain itu, program yang dijalankan juga memberi peluang kepada peserta untuk latihan praktikal bagi fasa permulaan pengajaran. Saya adalah antara yang dipilh untuk menyertai program ini. Saya ditempatkan di kawasan pedalaman zon pesisir pantai iaitu di Sekolah Menengah Kebangsaan Usukan, Kota Belud, Sabah. Walaupun terdapat pelbagai kesusahan dan cabaran, namun program ini mengajar kita erti kesabaran dan keprihatinan yang tinggi. Saya sangat gembira kerana terpilih untuk menyertai program ini. Hal yang demikian kerana hanya 11 peserta sahaja yang akan dipilih untuk menyertai program ini. Saya juga mendapat pelbagai pengalaman pahit manis, suka duka dan berasa sangat seronok menyertai program sebegini. Diharapkan kepada pihak penganjur, semoga program sebegini dapat dijalankan pada tahun depan dan seterusnya untuk peluang bakal-bakal guru yang lain pula.


Gambar Kenangan : Bersama Pelajar Saya iaitu Pelajar Tingkatan 4 Sains Sukan SMK Usukan.

No comments: